Kunstudstilling med kunstmaler Kjeld Ulrich

Kunstneren Kjeld Ulrich, nu hjemmehørende i Odense, har været 80 gange rundt om solen, de godt 72 med pensel i hånden og 50 år som uddannet kunstner. Det er meningsløst at spørge ham, hvad kunsten fylder i hans liv. Han har altid levet med den, i den og for den.

Siden uddannelsen ved Det Fynske Kunstakademi 1968-1972 har han sat sine kunstneriske fodspor på flere kontinenter, og han er repræsenteret på gallerier i blandt andet USA, Holland, Sverige og i det Frankrig, han ad flere omgange kaldte hjem. Han har haft atelier i en mikroskopisk lejlighed, i en iskold nedlagt fabrik, i et gammelt blikkenslagerværksted og på en sydfransk skrænt i Roquefort des Corbieres med udsigt til bjerge og vinmarker. Han har været omkring. Men der er ingen lauerbærhvile eller pensionsdrømme at spore hos den 80-årige kunstner – ingen stilstand.

Udstillingen i Multisalen, Bogense Skole, åbner allerede weekenden før Rosenfestivalen, lørdag den 30. juli og er åben frem til og med søndag den 7. august.

“Det glæder arrangørerne bag Rosenfestivalen at en så anerkendt kunstner kommer til Bogense og udstiller i forbindelse med årets Rosenfestival, vi er stolte af at det igen i år er lykkedes at afvikle kunstudstilling”, udtaler rosenfestivalleder Jette Kærgaard.

Kreativiteten

Hans primære materiale er akrylen, men en tidlig introduktion til koldnålsradering har haft afgørende betydning for den vekselvirkning mellem maleri og grafik, der er kendetegnende for Ulrichs ekspressionistiske og symbolmættede formsprog.

Farveskalaen er minimalistisk, men spænder fra delikate pasteller til den sorteste sorte. En symbolsk reflektion over eksistensens iboende kompleksitet og en karakteristisk sammenstilling af modpoler, som går igen i alle aspekter af Ulrichs værker.
Er der et tema i hans lange virke, så må det være dét: polernes påvirkning af hinanden og et forsøg på at skabe balance.

Det begyndte med læremesteren på kunstakademiet, Kaj Kylborg, hvis betragtninger om tingens bliven sig selv i kraft af deres forskellighed fra Det Andet har ætset sig blivende ind i kunstnerens virke:

“En ting er ingenting. Alt er kun noget i forhold til omgivelserne. Hvis alle blomster var roser, var der ingen roser – så var der kun blomster. Så man må altid spørge: i forhold til hvad?”

Inspirationen til hans værker kommer alle vegne fra; et møde, et digt, et skænderi, en plante, et skilt, en dagdrøm, en tekst. Den kommer fra alt, der udgør nutiden.
Maleriet er blevet en måde at være i verden på. At filtrere den. Men mulighedsrummet må afgrænses for at skabe mulighed for kreativt afkast, for med Kirkegaards ord er muligheden den tungeste af alle kategorier:

“Har du alle muligheder, skal du lave dit eget benspænd – alle muligheder kan du ikke tumle. Det tomme lærred er netop alle muligheder – det skal straks begrænses.”

Han tager altid fat på opgaven ved at gøre lærredet til sit eget – det påføres flere lag maling i hvad der forekommer som tilfældige strøg og ender som et muligvis uanseeligt, men ikke desto mindre personligt fingeraftryk. Maleriets bund og grundklang.
Han anvender kun få farver ad gangen og blander farverne, efterhånden som behovet for dem presser sig på.

“Jeg ville blive sindssyg, hvis jeg havde for mange farver til rådighed.. Jeg har 4 eller 5 farver – maks.
Og de to af dem, de er sorte.”

Åbningstider

Lørdag og søndag den 30. og 31. juli kl. 11 til 16

Onsdag, torsdag og fredag den 3.-5. august kl. 13-16

Under Rosenfestivalen

Lørdag og søndag den 6. og 7. august kl. 10-17

Entré

kr. 30,-

Adresse

Multisalen på Bogense Skole

Gyldensteensvej 2

5400 Bogense